Habitus blijft zich ontwikkelen!

Bij Habitus zijn we trots op ons bedrijf. Binnen een aantal jaar zijn we uitgegroeid tot een bedrijf met tien collega’s die stuk voor stuk een grote passie hebben voor ecologie en landschap. We mogen ecologisch onderzoek verrichten voor allerlei klanten: van gemeenten tot particulieren en van aannemers tot adviesbureaus. Wekelijks gaan we tientallen keren het veld in voor onder andere ecologische quickscans, vleermuisonderzoeken en biodiversiteitsprojecten. 

 

Blijven ontwikkelen en verbeteren

Wat wil je nog meer, zou je denken. Maar Habitus zou Habitus niet zijn, als wij niet hard zouden blijven werken aan de ontwikkeling van onszelf en ons bedrijf. We willen onze klanten graag zo goed mogelijk van dienst zijn door het bieden van kwalitatieve dienstverlening. Daarom besloten we om hier samen over te gaan brainstormen. Wij hebben INK: Partner in Excellence ingeschakeld om ons hierbij te helpen. INK is een onafhankelijke stichting die mensen in organisaties inspireert om continu te verbeteren en te vernieuwen.

 

INK: Partner in Excellence

Gedurende twee dagen heeft het team van Habitus samen met Ruud Stassen van INK zogeheten Missie- & Visiedagen gehouden. Het hoofddoel van deze dagen was om te achterhalen hoe wij Habitus zien, hoe de klant ons ziet en hoe we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn. Gebaseerd op het INK-managementmodel, hebben wij inspirerende brainstormsessies gehouden. Een aantal van deze sessies staan hieronder toegelicht.

 

Sessie 1: Cultuur- en waardenonderzoek

Voorafgaand aan de Missie- & Visiedagen, hebben alle collega’s een cultuur- en waardenonderzoek ingevuld. Dit onderzoek bestaat uit een aantal vragen die over de bedrijfscultuur en over onze normen en waarden gaan. Hoe zou je de organisatie omschrijven? En welke waarden/gedragingen weerspiegelen wie je bent? De antwoorden zijn gebundeld in grafieken, zodat we goed konden zien wat we gemeen hebben en waar we hetzelfde over denken. Maar ook juist waarin we verschillen, want dat kan ook erg interessant zijn. In de resultaten van het cultuur- en waardenonderzoek kwamen onder andere betrokkenheid, betrouwbaarheid, duidelijkheid, openheid en zorgzaamheid naar voren als gezamenlijke waarden.

 

Sessie 2: DESTEP-analyse

Met de DESTEP-analyse hebben we in kaart gebracht welke veranderingen in de wereld van invloed kunnen zijn op Habitus. Als je weet welke onderwerpen er spelen, kun je er immers pas goed op inspelen. De belangrijkste trends en ontwikkelingen vallen voor ons binnen ecologie, wetgeving en economie. Wat betreft ecologie valt op dat de biodiversiteit afneemt en dat er sprake is van klimaatverandering. Ook de wetgeving gaat binnenkort veranderen: in het jaar 2021 wordt de Nieuwe Omgevingswet ingevoerd. Tot slot gaat het goed met de economie, waardoor er een toename is van het aantal bouwprojecten.

 

Sessie 3: Stakeholderanalyse

Tijdens deze analyse hebben we geprobeerd om onze klanten tot leven te brengen, om op deze manier te begrijpen hoe onze dienstverlening door de klant wordt ervaren. Wat verwachten klanten van Habitus? En wat vinden klanten prettig? Een aantal voorbeelden van wensen van klanten, zijn: persoonlijk contact, een snelle levering van het rapport, een praktisch advies, ontzorgen en het leveren van maatwerk.

 

Sessie 4: Toekomstbeeld

Hoe zien we Habitus over vijf jaar? Ook deze vraag kwam ter sprake tijdens één van de brainstormsessies. Hieruit bleek dat we als ecologen onder andere een nóg grotere soortenkennis willen hebben. Ook willen we maatwerk blijven leveren met persoonlijk contact, waardoor het traject voor de klant nog prettiger is en soepel verloopt. Als Habitus willen we graag onze bijdrage leveren aan het behouden en verbeteren van de biodiversiteit. Met onze expertise kunnen wij onze klanten helpen om hier een positieve bijdrage aan te leveren.

 

Onze missie

Na afloop van de brainstormsessies hield het niet op. Zo zijn we onder andere flink aan de slag gegaan met het formuleren van onze missie. En dit is gelukt. Graag presenteren wij jullie onze nieuwe missie:

 

" Habitus is een betrokken en meedenkende partner op het gebied van ecologische en landschappelijke vraagstukken. Wij geven onze klanten praktisch advies over natuurwetgeving en biodiversiteit, gekenmerkt door een soepel traject. Het is onze missie om de biodiversiteit te beschermen en te verhogen. ” 

 

We lichten graag even toe hoe we tot deze formulering zijn gekomen.

  • Betrokken en meedenkende partner: we werken samen met de klant, met als doel om de klant zo goed mogelijk advies te geven.
  • Ecologische en landschappelijke vraagstukken: Habitus adviseert klanten bij de meest uiteenlopende ecologische en landschappelijke vraagstukken.
  • Praktisch advies: we vinden het belangrijk om een adviesrapport op te leveren waarin duidelijk staat aangegeven waar de klant aan toe is.
  • Natuurwetgeving en biodiversiteit: natuurlijk houden wij altijd rekening met de natuurwetgeving, maar we zetten onze expertise ook graag in voor de biodiversiteit.
  • Soepel traject: we houden van heldere communicatie en een vlot traject, dus niet van adviezen die leiden tot vertraging op een later moment in het traject.
  • Biodiversiteit beschermen en verhogen: wij helpen onze klanten waar mogelijk bij het beschermen van de biodiversiteit. Ook adviseren we over het verhogen van de biodiversiteit, bijvoorbeeld door kansen te inventariseren.

 

We leren door feedback van onze klanten

Tijdens onze Missie- & Visiedagen hebben wij geprobeerd om zo goed mogelijk te bepalen hoe we onze klanten nóg beter van dienst kunnen zijn. We realiseren ons maar al te goed dat onze klanten ons veel beter kunnen vertellen hoe we de klanttevredenheid kunnen verhogen. Heb je dus een idee, een vraag of een suggestie? Laat het ons dan zeker weten! We staan altijd open voor feedback en nieuwe invalshoeken. Mocht je een recensie willen achterlaten, dan kan dat via deze link.